נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 04-8668881 / 050-8433334

תשריט נכס מקרקעין

מהו תשריט נכס מקרקעין והיכן ניתן למצוא אותו?

קיימים סוגים שונים של תשריטים, ביניהם תשריט של עיר, תשריט של בית משותף תשריט דירה ועוד. תשריט נכס מקרקעין או תשריט דירה, הוא מסמך אשר מכיל את המיפוי הגרפי של המבנה או של המשטח הרלוונטי ואשר מתאר את התכנית התכנונית המחייבת של הנכס, ביחס לשטחו, לחלוקתו הפנימית, לגבולות הגזרה שלו וכיוצא בזה.

 

כך למשל, בדירה הנמצאת בתוך בניין משותף, תשריט המכר כולל פרטים מזהים אודות החלקה שבה נמצא הבית המשותף, מיקומה של הדירה ושטחה, החלקים המוצמדים לה כגון מחסן, מרפסת, חניה ועוד. לעומת זאת, בבית פרטי, עיון בתשריט יאפשר לראות את השטח הבנוי, שטחי שירות, שטח החצר ועוד.

 

תשריט נכס מקרקעין הוא מסמך פומבי ופתוח לציבור, אשר ניתן לעיין בו דרך לשכת רישום המקרקעין (טאבו) או רשות מקרקעי ישראל במקרים הרלוונטיים. זאת, באמצעות הזמנתו דרך אתר האינטרנט וקבלתו לאימייל בתמורה לתשלום אגרה. לחילופין, ניתן לעיין בתשריט ולצלמו דרך מחלקת ההנדסה של הרשות המקומית אשר בתחום שיפוטה נמצא הנכס. עם זאת, קיימת חשיבות לעיון בשני התשריטים, על מנת לוודא כי לא קיימות סתירות בין הרמה התכנונית (במחלקת ההנדסה) לבין הרמה של הזכויות הקנייניות (בלשכת רישום המקרקעין).

 

מה החשיבות של עיון בתשריט נכס מקרקעין?

עיון בתשריט הוא בעל חשיבות גבוהה, ומטרתו לוודא ולאמת שהשטח שאותו אני רוכש אכן שייך לנכס וכי המצב הפיזי בפועל, תואם את המצב התכנוני. כך, ניתן לזהות כי הדירה שהוצגה לפנינו היא זו אשר מופיעה בנסח הטאבו וכי לא מדובר בדירה אחרת באותו בניין. כמו כן, ניתן לאשר כי לא נערכו בדירה תוספות או שינויים שבוצעו שלא כדין, למשל באמצעות פלישה לשטחים שאינם שייכים לבעל הנכס או תוך ביצוע חריגות בניה.

 

מתי נדרש לערוך את תשריט הנכס ומתי נעשה בו שימוש?

לצורך קבלה של היתר בניה, וכחלק ממגוון המסמכים שיש להציג בפני הועדה המקומית לתכנון ובניה של הרשות המקומית שבתחום שיפוטה נמצא הנכס, נדרש להכין תשריט של נכס מקרקעין.

 

עיון בתשריט הוא שלב חשוב בעסקה לרכישת נכס מקרקעין, ויש לבצע אותו במסגרת הבדיקות המקדימות לפני החתימה על ההסכם. בנוסף, העיון מהווה תנאי הכרחי לצורך נטילת משכנתא מהבנק עבור הנכס ויעשה לרוב בשלב של הערכת שווי הנכס על ידי שמאי מקרקעין מטעם הבנק. עיכוב בהצגת תשריט המכר, עלול להוביל לעיכוב בקבלת המשכנתא ולכן מומלץ לדאוג להשיגו מבעוד מועד.

 

כמו כן, הצגה של התשריט נדרשת לעתים גם לשם ביצוע רישומים שונים בטאבו. כך, למשל, נדרש לצרף את התשריט כאשר הוא חתום על ידי הצדדים הרלוונטים אל הבקשה לרישום של הסכם שיתוף במקרקעין.

 

משרד אורן סולן הוא משרד מוביל בתחום המקרקעין, העוסק בליווי מגוון סוגים של עסקאות נדל"ן. המשרד מעניק ייעוץ וליווי מקצועי ומהיר מול הרשויות, ביניהן מנהל מקרקעי ישראל, טאבו, רשם המשכונות וכיו"ב. שירותי המשרד כוללים ייצוג בפני ערכאות שיפוטיות ובין לקוחותיו ניתן למצוא יזמים, קבלנים ולקוחות פרטיים. למידע נוסף בקרו בכתובת orensolan.co.il או צרו קשר בטלפון מספר 050-8433334\04-8668881.